مقایسه ی زبان شعری فروغ فرخزاد و مهدی اخوان ثالث از منظر جنسیت

پایان نامه
چکیده

پژوهش حاضر، مجموعه اشعار آزاد و نیمایی فروغ فرّخ زاد و مهدی اخوان ثالثرا با محوریّت عنصر زبان و جنسیّت (زبان زنانه و زبان مردانه) بررسی می کند. ازآن جاکه عوامل ناخودآگاه در زبان این اشعار در مقایسه با نمونه های کلاسیک، به ارتباط آن با مفهوم غریزی- قراردادی جنسیّت بیشتر نمایان است، به زبان شعر آزاد و نیمایی اشاره شده است. بدین منظور پس از مباحث مقدّماتی در حوزه ی زبان شناسی و روان شناسی و تأثیر عامل جنسیّت در زبان، زبان شعری فروغ فرّخ زاد و مهدی اخوان ثالث در زمینه ی واژگان شعری و انواع جملات مطالعه شد و سعی گردید تا با تمایز گذاشتن میان زبان زنانه و زبان مردانه، لغات و جملات هر دو شاعر واکاوی شود تا مشخّص گردد. در بخش واژگان، به منظور شناخت از واژگانی که مربوط به جنسیّت هرکدام از شاعران است و نیز تشخیص این که چه میزان جنسیّت خالق اثر می تواند در نوع کاربرد واژگان شعری موثّر باشد، لغات مربوطه استخراج گردیده و مورد بررسی قرار گرفته اند. در حوزه ی بررسی جملات شعری با درنظرداشتن دانش معنی شناسی و منظور شناسی انواع جملات دو شاعر در اشعار آزادشان بررسی شده، روساخت ها و ارتباط آن با ژرف ساخت ها در رسیدن به سبک شناسی زبان و بلاغت زنانه و مردانه مدّ نظر قرار گرفت. با توجّه به رابطه ی زبان با جنسیّت گویندگان، حاصل کار نشان داد که مشخصّه های زبان زنانه و مردانه در زبان شعری فروغ فرّخ زاد و مهدی اخوان ثالث متمایز است. لذا به طور کلی می توان گفت منشأ ایجاد عامل جنسیّت در زبان گفتاری و نوشتاری افراد، قراردادی، زیست شناختی- روان شناختی و اجتماعی- فرهنگی است و این پژوهش، از طریق نمایاندن بلاغت سخن زنانه و مردانه در سطوح روساخت و ژرف ساخت زبان، در نهایت تلاشی است در مسیر طرح سبک شناسی زبان زنانه و مردانه درشعر معاصر.

منابع مشابه

تحلیل و مقایسه ویژگی‌های مکتب رمانتیسم در اشعار سهراب سپهری، اخوان ثالث و فروغ فرخزاد

شکل گیری مکتب رمانتیسم در اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم اتّفاق افتاد که نیازهای بشری از جمله نیازهای اجتماعی، فردی و معنوی مسبّب به وجود آمدن مکتبی با نام مکتب رمانتیسم شد و این نهضتی بود که بر علیه مکتب کلاسیسیسم قد علم کرد. در این پژوهش که با روش تحلیلی- توصیفی از طریق اسناد کتابخانه ای انجام شده است با نگاهی بر مکتب رمانتیسم در ادبیّات غرب و همچنین تأثیر آن بر ادبیّات معاصر ایران، کوشش شده...

متن کامل

تحلیل و مقایسه ویژگی‌های مکتب رمانتیسم در اشعار سهراب سپهری، اخوان ثالث و فروغ فرخزاد

شکل گیری مکتب رمانتیسم در اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم اتّفاق افتاد که نیازهای بشری از جمله نیازهای اجتماعی، فردی و معنوی مسبّب به وجود آمدن مکتبی با نام مکتب رمانتیسم شد و این نهضتی بود که بر علیه مکتب کلاسیسیسم قد علم کرد. در این پژوهش که با روش تحلیلی- توصیفی از طریق اسناد کتابخانه ای انجام شده است با نگاهی بر مکتب رمانتیسم در ادبیّات غرب و همچنین تأثیر آن بر ادبیّات معاصر ایران، کوشش شده...

متن کامل

تحلیل و مقایسه رنگ در اشعار مهدی اخوان ثالث و فروغ فرخزاد

یکی از ابزارهای روانشناسان، برای شناخت روان آدمی رنگ است. گرچه رنگ واقعیتی مادی و محسوس است اما گرایش هر فرد به رنگی خاص، حکایت از شرایط روحی ویژه ای دارد. به زبان ساده، رنگ های طیف گرم که هیجان زا و شادی آور هستند، همیشه مطلوب طبع روحی فعال و پرتحرّک هستند و انسان دلمرده و افسرده، گرایش ناخود آگاهی به رنگ های سرد دارد. اما نباید از نظر دور داشت که انسان، موجودی پیچیده است که روح او در قبال هر ک...

15 صفحه اول

مرگ و مرگ اندیشی در اشعار اخوان ثالث، شاملو و فروغ فرخزاد

مرگ و زندگی پیوسته دو عنصر مهم و برجسته در دیدگاه اندیشمندان بوده است؛ شاعران معاصر ایران به مرگ از چشم­اندازهای گوناگون نگریسته­اند. در این میان، سه شاعر شاخص پس از نیما، (خوان، شاملو و فروغ) اهمیت ویژه­ای دارند.در این جستار به شیوه­ی تحلیل محتوای کیفی، اندیشه و احساس سه شاعر معاصر ایرانی، (اخوان، شاملو و فروغ) درباره­ی مرگ و زندگی ارزیابی شد؛ به این منظور با جستجو در دیوان این شاعران، همه­ی ش...

متن کامل

تحلیل و مقایسه ویژگی های مکتب رمانتیسم در اشعار سهراب سپهری، اخوان ثالث و فروغ فرخزاد

شکل گیری مکتب رمانتیسم در اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم اتّفاق افتاد که نیازهای بشری از جمله نیازهای اجتماعی، فردی و معنوی مسبّب به وجود آمدن مکتبی با نام مکتب رمانتیسم شد و این نهضتی بود که بر علیه مکتب کلاسیسیسم قد علم کرد. در این پژوهش که با روش تحلیلی- توصیفی از طریق اسناد کتابخانه ای انجام شده است با نگاهی بر مکتب رمانتیسم در ادبیّات غرب و همچنین تأثیر آن بر ادبیّات معاصر ایران، کوشش شده...

متن کامل

بررسی فرآیند نوستالژی در شعر معاصر فارسی بر اساس اشعار فروغ فرخزاد و مهدی اخوان ثالث

نوستالژی یکی از رفتارهای ناخودآگاه است که به عنوان یک احساس طبیعی و غریزی در انسان بروز می کند. زمانی که فرد در زندگیش با موانع و مشکلاتی روبه رو شود با پناه آوردن به گذشته ی پر شکوه یا آینده ی آرمانی دچار نوعی غم و اندوه توأم با حسرت می شود، این همان نوستالژی است که در زبان فارسی آن را غالباً به غم غربت و حسرت به گذشته ترجمه کرده اند. در این میان شاعران و نویسندگان بهترین ترسیم کنندگان این حس م...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یاسوج - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023